Для забезпечення контролю за кліматом всередині приміщення все частіше використовують сучасні спить системи. Вони допомагають досягти найбільш оптимальних показників стану повітря не тільки влітку, але й взимку.

Але, вже на другий рік використання такої техніки її продуктивність значно знижується. Чому спліт система погано охолоджує? Всі можливі відповіді на це питання є в нашому матеріалі.

Зміст статті:

  • Принцип роботи обладнання
  • Основні елементи спліт-систем
  • Найпоширеніші поломки
    • Варіант №1 — проблеми з електроживленням
    • Варіант №2 — недолік фреону в системі
    • Варіант №3 — поломка вентилятора
    • Варіант №4 — вихід з ладу клапана
    • Варіант №5 — засмічення трубопроводу капілярного
    • Варіант №6 — поломка компресора
    • Варіант №7 — вихід з ладу датчиків
    • Варіант №8 — несправність електронних плат
    • Варіант №9 — засмічення фільтрів очищення повітря
  • Варто усувати несправності самостійно?
  • Висновки і корисне відео по темі

Принцип роботи обладнання

Спліт-система – це кліматична техніка побутового або промислового призначення, що складається з двох блоків: внутрішнього і зовнішнього. Кожен з блоків має своє призначення і складається з різних елементів.

Внутрішня частина містить у своєму корпусі повітряний фільтр, потужний вентилятор і змійовик, який дозволяє охолоджувати повітря. Зовнішня частина складається з компресора, капілярної трубки, вентилятора котушки і конденсатора.


Спліт система приваблива для власників великих і маленьких приміщень. Вона не віднімає багато корисного простору. А сучасний дизайн обладнання дозволяє доповнити інтер’єр будь-якої кімнати

Всі спліт-системи мають наступну класифікацію:

  • настінна техніка — їх потужність складає до 8 кВт;
  • напольно-стельовий техніка — їх потужність становить до 13 кВт;
  • касетна техніка — їх потужність складає до 14 кВт;
  • канальна і колонна техніка — їх потужність складає до 18 кВт.

Рідше використовуються центральні і руф-топ (дахові) установки.

Компресор кліматичного устаткування містить фреон — робоча рідина, що служить для охолодження повітря. Він подається з тонким трубок з міді. У внутрішньому блоці ця рідина охолоджує повітря, подається зсередини приміщення або зовні.

У разі, якщо техніка переведена в режим обігріву, то випаровуватися фреон вже буде в зовнішньому блоці, а кондиціонувати – у внутрішньому.

Основні елементи спліт-систем

Вентилятор призначений для збільшення швидкості передачі тепла. Використання цієї деталі у внутрішньому і зовнішньому блоках дозволяє значно зменшити габарити пристрою.

Тому значна частина споживання електроенергії лежить на цих елементах. Кожен виробник кліматичної техніки працює над тим, щоб знизити рівень нагріву вентиляторів під час обертання, зменшити їх розміри і рівень шуму.

Компресор призначений для приведення в рух хладагента. Фреон в стані газу подається на конденсатор. Так як цей газ має низький тиск, компресор стискає його. Від цього температура газу зростає. Речовина, що надійшла в зовнішній блок, швидко віддає тепло і набуває нове фізичний стан – рідке.

У цьому стані він надходить на випарник у внутрішньому блоці. Фреон випаровується, що дозволяє знизити температуру повітря в приміщенні. Далі, в газоподібній формі холодоагент знову потрапляє в компресор для здійснення наступного циклу роботи.

З цього можна зробити висновок, що компресор є найбільш навантаженим елементом спліт-систем всіх типів.


Найбільшу площу в зовнішньому блоці займає вентилятор. Але, найбільше роботи здійснює компресор. Після закінчення гарантійного терміну обладнання необхідно пильніше стежити за працездатністю цього елемента

Теплообмінник є в обох блоках спліт-системи. Він призначений для прискорення процесу передачі тепла. Без нього перехід хладагента з рідкого стану в газоподібний, і навпаки, був би дуже довгим.

Чим більше цей елемент, тим ефективніше здійснюється передача тепла. Щоб заощадити корисний простір всередині корпусу виробники вдаються до наступних рішень:

  • укладають трубку «змійкою»;
  • розробляють власні хімічні склади мідних сплавів, які дозволяють збільшити швидкість передачі температур;
  • використовують додаткові прокладки в зазори між теплообмінними трубами.

Оскільки через теплообмінники проходить повітря з вулиці і приміщення, він з часом може засмітити трубку. Також це трапляється, якщо повітряний фільтр давно не змінювався.

Фреонопровод потрібен для переміщення холодоагенту в спліт-системі. Виготовляється він із міді. В цій кліматичній техніці фреонопровод використовується двох видів:

  • мідна трубка для газоподібного хладогенту;
  • мідна трубка для рідкого фреону.

Діаметр першої трубки дещо більше, ніж другий.

Найпоширеніші поломки

Вихід з ладу будь-якого з перерахованих елементів буде впливати на ефективність охолодження повітря в приміщенні. Щоб зрозуміти, що саме стало причиною появи несправності, необхідно розглянути найбільш часто виникаючі проблеми.

Також слід розглянути способи їх усунення, щоб запобігти остаточний вихід з ладу техніки.

Варіант №1 — проблеми з електроживленням

Дуже часто буває, що напруга в мережі занадто низька. Його може вистачати, наприклад, для включення вентиляторів. Звук їх роботи буде чути користувачеві, але охолодження відбуватися не буде, так як не буде включений компресор.


220 В, це найоптимальніше напругу для роботи спліт системи. В більшу і меншу сторону це значення може змінюватися на 20-30 Ст. Надто значне падіння або зростання напруги може бути згубним для такої техніки

Щоб з’ясувати це, необхідно перевірити показник змінної напруги в мережі. Якщо він значно нижче належних 220 Вольт, то необхідно вимкнути техніку і дочекатися нормалізації стану електроживлення.

Якщо напруга живлення регулярно «просідає», наприклад, хтось включає силове обладнання, то рекомендується встановлювати додаткові прилади: перетворювачі напруги і стабілізатори. Це дозволить забезпечити кліматичне обладнання повноцінним живленням.

Варіант №2 — недолік фреону в системі

Ця проблема зустрічається частіше за інших. Холодоагент випаровується з системи з плином часу. Навіть якщо техніку не включати довгий час, газ все одно буде випаровуватися повільно.

Щоб переконатися в тому, що причина порушення теплообміну криється в малій кількості хладагента, бажано звернутися до фахівців. У них є інструменти для перевірки кількості фреону в кліматичному обладнанні.

Згідно документації, яка йде в комплекті з спліт-системою, поповнення його запасу повинно здійснюватися не рідше одного разу на два роки для тих, хто використовує пристрій в побуті.

Що потрібно знати, перед заміною холодоагента:

  • фреон буває різних марок. Потрібна марка вказана у документації до обладнання;
  • для заправки необхідний доступ до зовнішнього блоку;
  • перед заміною необхідно перевірити рівень фреону в системі.

Якщо ж обладнання працює на виробництві або в умовах значного перепаду температур між вулицею і приміщенням, то заміну проводять раз на рік.


Заміна фреону, це дуже відповідальний процес. Для його здійснення потрібен сам холодоагент, ємність для нього, електрика і контролюючі прилади. Вони служать для вимірювання об’єму газу в системі

Серед причин, які можуть стати причиною браку речовини в системі, варто виділити:

  • виробничий шлюб, наприклад, недозаправили холодоагент внаслідок збою автоматики;
  • пошкодження фреонопровода при монтажі або транспортування;
  • збільшення розмірів траси без дозаправки фреону.

У першому випадку несправність може спостерігатися навіть у техніки щойно купленої. Недолік фреону не дасть можливості швидко охолодити приміщення. Це відбувається з-за надмірного нагрівання компресора.

Проблему вирішить заміна техніки на справну або гарантійне обслуговування, дозаправка.

У другому випадку самостійна дозаправка не дасть результату. Це пов’язано з тим, що холодоагент все одно буде виходити з системи, через пошкодження в трубці.

Перед дозаправленням необхідно знайти місце поломки і запаяти його, якщо пошкоджений сам провідник.

У третьому випадку також потрібно дозаправити охолоджуючим газом техніку.


Так виглядають крани, службовці для дозаправки фреону в спліт систему. Зважаючи на те, що дозаправка хладагента здійснюється на зовнішньому блоці, всі роботи потрібно проводити з особливою ретельністю. Якщо доступ з приміщення до блоку утруднений, то необхідно використовувати вишку

Варто врахувати, що тривала відсутність фреону в потрібній кількості значно скорочує термін служби компресора. Його ремонт або заміна забере більше коштів і часу. Тому рекомендується проводити регулярні огляди спліт-систем профільними фахівцями.

Варіант №3 — поломка вентилятора

Як правило, ця несправність зустрічається в спліт-системах, які використовуються більше 2-3 років. Також це можливо при роботі техніки в умовах з надто забрудненим повітрям. Причин поломки може бути кілька:

  • заклинювання підшипника вентилятора внаслідок відсутності змащення і його засмічення;
  • пошкодження або деформація лопатей;
  • порушення в роботі керуючої плати, наприклад, потрапила рідина або вийшов з ладу один з елементів обв’язки;
  • вихід з ладу двигуна вентилятора — заклинювання, замикання або обрив харчування.

Також часто зустрічається і інший варіант: вентилятор справний, але шлях потоку повітря перегороджує шар пилу. З-за цих причин знижується ефективність охолодження.


Найбільш відповідальна частина вентилятора спліт-системи, це двигун. У разі виходу його з ладу вентилятор перестає працювати. Для живлення цього мотора необхідно стабільну напругу

На жаль, самостійно вирішити цю проблему складно, за винятком чищення решітки. Для діагностики несправності знадобляться різні інструменти і навички.

Часто буває, що поломку можна усунути досить швидко. Наприклад, замінити дроти або відновити роз’єми. У разі виходу з ладу двигуна вентилятора, проводиться його заміна на новий. Це дозволить максимально продовжити термін служби техніки.

Якщо несправна плата управління, то може бути проведений демонтаж пошкоджених елементів і заміна їх на нові. Якщо пошкодження велике, то простіше замінити всю плату.

Варіант №4 — вихід з ладу клапана

Ця деталь потрібна для перемикання режимів обігріву та охолодження. Якщо він виходить з ладу, то в приміщення тепле повітря буде подаватися в двох режимах роботи.

Ця несправність нечаста, але теж може бути причиною того, що з спліт-системи йде тепле повітря.


Так виглядає чотирьохходовий клапан в розрізі. Це технічно складне обладнання, ремонт якого можливий в рідкісних випадках. Воно дає можливість змінювати напрямок циркуляції фреону, що дозволяє використовувати спліт-систему для опалення

Для її усунення також знадобиться кваліфікована допомога. Це пов’язано з тим, що виявити її непросто: на панелі буде показано повноцінна робота пристрою в двох режимах.

Вирішується поломка заміною чотирьохпозиційного клапана. Деякі майстри повністю видаляють цю деталь з конструкції. У цьому випадку буде відновлена функція охолодження, але не буде можливості гріти повітря.

Варіант №5 — засмічення трубопроводу капілярного

При цій несправності охолодження може зовсім не бути. Рідше воно буває слабке. Це трапляється з наступної причини: частково забита трубка призводить до зростання перепаду тиску на вході і виході трубопроводу.

З-за високої показання різниці тисків фреон починає закипати, не дійшовши до випарника у внутрішньому блоці. Тому охолодження найчастіше не буде взагалі ніякого.

Переконатися в поломки можна, побачивши поява льоду на мідній трубці (до випарника). Також характерною рисою цієї несправності є постійний режим роботи компресора з дуже рідкісними зупинками або взагалі без них.

Якщо трубка забита повністю, то циркуляція холодоагенту припиняється. При цьому пристрій буде працювати постійно, але повітря буде подаватися теплим.


Заміна капілярних трубок саме раціональне рішення для відновлення працездатності спліт-системи. Для їх монтажу/демонтажу знадобляться гайкові ключі. Також буде необхідно відновити шар ізоляції

Виправити це в силах компетентний фахівець. Частковий засмічення усувається продувкою повітрям. Для цього необхідне спеціальне обладнання, так як повітря подається під тиском.

Якщо засмічення повний, вдаються до застосування гідравлічної чищення. Також використовуються розчинники різних марок. Якщо засмічення множинні і вони не усуваються перерахованими способами, то трубку необхідно випоювати і міняти на нову.

Варіант №6 — поломка компресора

Якщо при включенні електричного приладу працюють тільки вентилятори, це говорить про можливої поломки компресора. При цьому холодоагент не циркулює по капілярних трубках, а подається в приміщення повітря має кімнатну температуру.

Ремонт і заміна компресора обійдеться дорожче всього. Усунути поломку можна тільки у разі заклинювання цього елемента. Якщо майстру вдасться розклинити заклинило частини, то можлива подальша експлуатація обладнання.

В інших випадках його міняють на новий. Зважаючи на те, що він виходить з ладу найчастіше після закінчення гарантійного терміну, найдоцільніше проводити заміну зовнішнього блоку. Це необхідно робити тому, що в цьому блоці інші деталі також мають серйозний знос.


Після ремонту або заміни компресора спліт-системи потрібно буде заповнити запас холодоагенту в системі. Після того, як майстер зробить пробний запуск обладнання, кліматичну техніку можна повноцінно використовувати

Варто звернути також увагу і на те, що компресор може не включатися і з інших причин. Головні з них:

  • несправність пускового конденсатора;
  • несправність робочого конденсатора;
  • несправність термореле.

Пусковий конденсатор використовується в конструкції спліт-систем для запуску компресора при подачі на нього живлення. Якщо він вийшов з ладу, то й двигун не зможе заробити. Заміна конденсатора не відніме багато часу і коштів.

Робочий конденсатор служить для підтримки роботи двигуна в стабільному стані. Цей елемент може висихати, втрачаючи свою ємність. Якщо він стає неробочим, то компресор може включатися, але після цього відразу ж припиняє роботу. Заміна робочого конденсатора також не витратна.

Термореле необхідно для того, щоб захистити двигун від перегріву. Якщо воно виходить з ладу, то живлення від мережі не доходить до компресора, і він не може включитися. Заміна цієї деталі також недорога.

Варіант №7 — вихід з ладу датчиків

Зазвичай датчики в конструкції ламаються рідко. Але, їх несправність може впливати на працездатність обладнання. У разі їх поломки охолодження буде, але воно недостатнє.

Пристрій буде працювати нестабільно, включатися ненадовго. На дисплеї спліт-системи будуть висвітлюватися коди помилок.


Так виглядають датчики. Кожен з них має власний межа вимірювання температур. Виробники спліт-систем встановлюють такі електронні компоненти на тепловідвід або поміщають в окремий корпус з теплопровідного матеріалу

В інструкції до техніки кожен код означає вихід з ладу певного датчика. У конструкції спліт-системи їх три:

  • термістор внутрішнього блоку — датчик, контролюючий температуру повітря в приміщенні;
  • термістор випарника — контролює температуру на виході з системи;
  • термістор конденсатора — контролює температуру на вході в систему.

Несправність будь-якого з них призводить до отримання блоком управління недостовірних сигналів. З-за цього на компресор віддаються команди про припинення роботи, незважаючи на те, що бажана температура повітря в приміщенні так і не досягнута.

Варіант №8 — несправність електронних плат

У внутрішньому блоці знаходиться блок управління. На платі розміщені електронні вузли і мікропроцесор. У разі, коли недостатньо ефективне охолодження або взагалі відсутня, проблема може критися в поломки цієї плати.


На платі управління розпаяні декілька видів електронних компонентів. Кожен з них виконує свої функції. Пошкодження одного з них може призвести до порушення роботи спліт-системи

У ряді випадків для повноцінного ремонту знадобиться тільки паяльник і запасні елементи для заміни пошкоджених компонентів.

Виправити можна локальні несправності: вийшло з ладу реле, підсилювачі сигналів, конденсатори. Якщо на плату була пролита рідина, наприклад, або є серйозні механічні пошкодження, то її замінюють повністю.

З-за несправної плати може припинятися подача живлення на внутрішній вентилятор. Тому холодне повітря в приміщення буде потрапляти дуже повільно.

У спліт-системах інверторного типу є ще одна плата. Вона знаходиться біля компресора. Вихід з ладу цього електронного блоку може викликати припинення електроживлення мотора. Спосіб ремонту цієї плати аналогічний вищеописаною.

Варіант №9 — засмічення фільтрів очищення повітря

Повітряні фільтри є на внутрішньому і зовнішньому блоках. При засміченні одного з них або відразу двох потік повітря значно знижується. Ефективність охолодження помітно знижується. З спліт-системи може капати вода, а на мідних трубках з’являється полій.


Чищення фільтрів можна проводити самостійно, якщо дотримуватися керівництва в технічному описі спліт-системи. Для регулярного обслуговування фільтрів краще всього звертатися до кваліфікованим майстрам

Якщо довго не усувати цю проблему, то слідом засмічуються випарник і вентилятор. Якщо фільтри можна досить швидко почистити, то на усунення засмічення випарника і вентилятора йде багато часу і сил.

Для цього потрібно повністю розібрати внутрішній блок. Тому рекомендується регулярно стежити за станом фільтрів в обох блоках. В сучасних системах є фільтри грубої і тонкої очистки повітря.

Варто усувати несправності самостійно?

Ремонтувати техніку самостійно не рекомендується. Для цього необхідні спеціальні інструменти. Також знадобляться додаткові деталі для заміни тих, що вийшли з ладу. Не варто забувати і про те, що робота з електричними приладами небезпечна для життя, так як мережевий струм може вбити людину.

Висновки і корисне відео по темі

У цьому відео описаний приклад обслуговування внутрішнього блоку сучасної спліт-системи:

У кожної поломки є своя причина. У ряді випадків несправність можна усунути, лише почистивши фільтри або грати від бруду. Але, у всіх інших випадках потрібні навички діагностування і ремонту такої складної техніки, як спліт-системи. Майстри зроблять роботу максимально швидко та з гарантією працездатності.