Сьогодні навіть коротке відключення електроенергії сприймається як невелика локальна катастрофа: перестають працювати майже всі побутові прилади, встають підприємства, а якщо неприємність трапилася вночі, то міста занурюються в незвичну темряву.

Необхідно бути готовим і знати, куди дзвонити – якщо відключили електрику за планом або стався аварійний обрив кабелю. А можливо, харчування в домашній мережі пропало з-за боргів – цей та інші неприємні випадки розглянемо більш ґрунтовно.

Зміст статті:

  • Причини відключення електроенергії
  • Як діяти при відключенні світла?
    • Спрацювали автомати захисту на щиті
    • Планові роботи в районі
    • Аварійна ситуація в місті/селі
    • Санкції за регулярну несплату
  • Які телефони необхідно знати?
  • Як правильно реагувати на відключення?
  • Висновки і корисне відео по темі

Причини відключення електроенергії

Світло в квартирах городян і будинках сільських жителів пропадає з різних причин. І область відключення може бути різною – від однієї квартири (будинку) до цілого мікрорайону, рідше – міста.

Спочатку розглянемо випадки загального відключення. Подачу електроенергії можуть припинити з двох причин:

  • у зв’язку з плановими профілактичними або ремонтними роботами, які час від часу проводяться на окремих відрізках міської мережі;
  • з-за аварії, приводом до якої може служити удар блискавки під час грози, перегрів силових ліній, порушення в роботі підстанцій і навіть автомобільна аварія, викликала падіння телеграфного стовпа.

Аварії відбуваються рідко, а про планових перервах зазвичай повідомляють заздалегідь.


Нічний Нью-Йорк під час масового відключення електроенергії восени 2012 року. Причиною інциденту стали повінь і сильний вітер, які супроводжують ураган Сенді

Буває непросто зорієнтуватися в причинах форс-мажору, особливо, якщо навколо темно. Спочатку потрібно з’ясувати, чому та чи надовго відключили світло, а потім уже діяти в залежності від ситуації – намагатися вирішити проблему самостійно або зробити дзвінок в потрібну інстанцію. Розглянемо всі випадки по порядку.

Частіше відключення відбувається на побутовому рівні, в окремо взятій квартирі або будинку. Тут причин також чимало, ось найпоширеніші:

Галерея зображень
Фото з

З-за одночасного увімкнення в розетки кількох потужних побутових приладів спрацьовує захисний автомат, розташований в електрощиті. Якщо квартирна мережа поділена на декілька ліній, то відключається тільки одна – перевантажена

Якщо в квартирі проводиться ремонт, і ви випадково просвердлили стіну в місці проходу електропроводи або неправильно встановили розетку, автомат спрацьовує і відключає пошкоджену контур. Зламаний фен або іскрить з’єднання провідників також провокують відключення

Якщо прилад обліку став давати хибні свідчення, а також був випадково або спеціально пошкоджений, електроенергію можуть відключити. Щоб уникнути неприємностей рекомендуємо оперативно відреагувати і написати заяву на заміну несправного приладу

Якщо споживач протягом 3 місяців не платить за світло, йому надсилають повідомлення, після чого дають ще 10 днів на погашення боргу, а потім відключають електроенергію. Терміни можуть скорочуватися до 2 місяців і навіть 45 днів – залежно від умов договору

Збільшена навантаження на електромережу

Несправність побутового приладу або порушення правил електромонтажу

Пошкоджений електролічильник в електрощиті

Борги з оплати електроенергії

Як діяти при відключенні світла?

Найпростіше справлятися з ситуацією, коли вона звична і відбувається регулярно. Але світло зазвичай зникає несподівано і в самий невідповідний момент. Що робити, якщо електрика пропала в квартирі, у всьому домі або весь район поринув у темряву?

Спрацювали автомати захисту на щиті

Коротке замикання – і ось вже на кухні не працює ні чайник, ні тостер, ні холодильник. Зате в інших кімнатах світло, тому підстав турбуватися немає і дзвонити в будь-які служби не потрібно.


Досвідчений електромонтажник ніколи не підключає всю домашню мережу до одного автомата, а обов’язково ділить її на кілька контурів. Причому на потужні прилади встановлює окремі автоматичні вимикачі

Що робити, якщо, як говорили раніше, «вилетіли пробки»? Якщо є доступ до електричного щита, необхідно знайти вимкнений автомат і знову привести його в робочий стан. Попередньо потрібно усунути причину спрацьовування – відключити від живлення несправні прилад або знизити навантаження на лінію.


Якщо пошкоджені дроти або електроустановки, слід зателефонувати, але не представникам КК або постачальника електричної енергії з метою з’ясування причин, а диспетчеру, щоб викликати майстра на дім

В управляючих компаніях зазвичай є свої електрики на зарплаті, які обслуговують підвідомчі будинку в робочі години – з 8.00 до 18.00-20.00. Також можна звернутися і до приватника, але плата за виклик і ремонт буде вище.

Планові роботи в районі

Без періодичного відключення з метою проведення ремонтних робіт не обійтися – потрібно і профілактика обладнання, заміна відпрацювали свій строк, деталей. Однак планові відключення відбуваються нечасто, а інформація про періоди відключення доноситься до споживачів заздалегідь.

Існує кілька способів розміщення попереджувальних оголошень:

  • на сайті Енергозбуту;
  • на інтернет-порталі уряду області або краю;
  • на сайті або в групі керуючої компанії, якщо вона є посередником між користувачами і постачальником;
  • у друкованих періодичних виданнях;
  • по телебаченню і радіо;
  • в оголошеннях, розміщених на інформаційних стендах у під’їздах.

Іноді представники КК або ТСЖ доносять дані до кожного мешканця, просто розкладаючи флаєри по поштових скриньках або наклеюючи оголошення прямо на дверях під’їздів.


В оголошеннях, повідомляють про поточних роботах, вказують точні дати і час відключення, а також причину і адреси будинків. В кінці обов’язково прописують телефон, по якому можна задати додаткові питання

Припустимо, що ви не побачили оголошення, тоді як дізнатися – коли дадуть світло і куди дзвонити?

Якщо управління будинком здійснюється КК або ТСЖ, то потрібно зробити дзвінок по телефону, вказаним в контактах компанії. Можна набрати номер постачальника електроенергії, якому ви щомісяця платите, тобто Енергозбуту.


В такі «гарячі» періоди на лінії чергує працівник, докладно відповідає на запитання. В основному, людей цікавить, чи скоро дадуть світло

Існують 2 правила, за порушення яких постачальник зобов’язаний відшкодувати споживачам збитки: період одноразового планового відключення обмежується 24 годинами, а сумарний час за рік – 72 годинами. Якщо умови не дотримані, то мешканці мають право подати до суду, але маючи докази, що порушені строки або не було попередження.

Аварійна ситуація в місті/селі

Все складніше, якщо відключення відбувається раптово, без попередження та оголошень. Аварії відбуваються через вийшов з ладу обладнання або з причини неправильної його експлуатації. Іноді в благополучний побут громадян втручається природа – такі ситуації практично не вгадати.


Низка ураганів, що проносяться по країні, завдає чимало клопоту енергопостачальникам. Вітер вириває дерева з корінням і кидає їх на ЛЕП. Ремонт ліній, особливо у віддалених районах, триває кілька днів

Звичайно, передбачити аварійне відключення неможливо, тому в цій ситуації про причини відключення і приблизні терміни відновлення подачі електроенергії ви можете дізнатися, тільки зателефонувавши по телефону.

Так куди ж дзвонити – якщо у квартирі немає світла вже довгий час або відключення відбулося раптово, без попередження? Почати можна з вашої КК або ТСЖ – вони зазвичай в курсі. Якщо там телефон не відповідає, то слід зателефонувати на аварійну лінію компанії-постачальника.


У міських та районних відділеннях Енергозбуту зазвичай діє телефон диспетчерської служби або спеціаліста, з якого можна дізнатися про деталі аварії

На жаль, терміни відновлювальних робіт не обумовлені законодавчо. Це означає, що гарантій швидкого підключення немає. Тому мешканці, особливо в регіонах з нестабільною кліматичною ситуацією, повинні бути готові до аварійного відключення: завжди мати під рукою резервні джерела живлення.

Санкції за регулярну несплату

Сама неприємна ситуація відбувається, коли світло відключають частково або повністю за несплату. Це трапляється, якщо споживач не вносить грошей за користування електроенергією протягом терміну, зазначеного в договорі, або свавільно підключається до лінії.


Здійснювати відключення квартири або будинку від електроенергії має право лише представник компанії-постачальника, тобто Енергозбуту, маючи при цьому на руках відповідний висновок

Щоб дізнатися строк прострочення, достатньо заглянути в договір. Не маючи його на руках, можна зателефонувати в керуючу компанію.

Але кожен мешканець повинен знати, що відключення проводять тільки після попередження. На погашення боргу виділяється не менше 10 днів, протягом яких можна здійснити оплату і запобігти відключення.


Якщо накопичений борг ліквідовано, постачальник повинен відновити подачу електроенергії в квартиру протягом 24 годин, в іншому випадку можна пред’явити претензію

Куди звертатися, якщо відключення за несплату ви вважаєте неправомірним? Найкраще спілкуватися з представником Енергозбуту, у якого є всі дані про останніх платежах. Будьте готові пред’явити квитанції або виписки про своєчасне внесення грошей на рахунок компанії. Якщо відключення сталося через помилки постачальника, він повинен відшкодувати збиток.

Які телефони необхідно знати?

Враховуючи, що електрика зникає не тільки з вашої вини, ви повинні приготувати список корисних телефонів, за якими слід телефонувати під час відключення:

  • номер аварійно-диспетчерської служби керуючої компанії (вказаний у квитанції);
  • номер оперативно-диспетчерської служби міста;
  • єдиний номер служби порятунку – 112;
  • номер диспетчерської служби Енергозбуту.

Зазвичай цих контактів досить, щоб з’ясувати причину відключення і дізнатися про час поновлення подачі електроенергії в будинок.

Оперативно-диспетчерські служби працюють у цілодобовому режимі, тому навіть уночі можна зробити дзвінок і впевниться в тому, що до ранку електрика знову з’явиться в квартирі.

Як правильно реагувати на відключення?

Якщо раптово згасло світло, панікувати не потрібно. Спочатку переконайтеся, що електрики немає у всій квартирі –скористайтесь вимикачем в сусідній кімнаті. Знеструмлення однієї лінії усувається своїми силами або викликом електрика.

Якщо відсутня подача електроенергії в квартирі, а у сусідів все в порядку, привід почати турбуватися – можливо, ви пропустили терміни оплати і є боржником. Зателефонуйте у відділення Енергозбуту або диспетчеру КК і проясніть ситуацію.


З оплатою все в порядку – значить, все-таки доведеться викликати електрика. Самостійно проводити ремонтні роботи в електрощиті не рекомендуємо, це заборонено законом

Якщо і у сусідів немає світла, визирніть у вікно – темні вікна сусідніх додому свідчать про загальну відключенні вулиці чи мікрорайону. Це або планове відключення, або аварія на лінії. Краще відразу зателефонувати в аварійно-диспетчерську службу і з’ясувати терміни зворотного підключення.

Врахуйте, що в умовах виниклої ситуації не завжди є доступ до інтернету, тому корисні контакти краще заздалегідь занести в записну книжку телефону.

Висновки і корисне відео по темі

Спірні випадки з КК:

Тимчасове відключення перестає бути проблемою, якщо передбачити цю неприємність на побутовому рівні: запастися світильниками на акумуляторах, підключити до комп’ютера безперебійник, завжди тримати зарядженим power bank для телефону і прикупити десяток свічок. А на дачі або в заміському будинку можна використовувати альтернативні джерела енергії, резервні системи живлення і генератори.

Хочете поділитися власним досвідом щодо з’ясування причини відключення електрики? З’явилися питання, на які є бажання отримати відповідь? Пишіть, будь ласка, коментарі в розташованому під текстом статті блоці.