Спліт-системи з кожним роком стають все популярнішими. З ихпомощью можна підтримувати оптимальну температуру повітря в приміщеннях різної площі і призначення. Вони мають доступну вартість, а набір корисних функція дозволяє використовувати їх не тільки влітку, але і взимку, в якості додаткового опалювального приладу.

Ламається таке обладнання нечасто. В більшості випадків воно здатне прослужити набагато більше гарантійного терміну. Але, в разі неправильного використання та обслуговування неминучі поломки. В деяких випадках можна здійснити ремонт спліт-системи своїми руками, не користуючись спеціальними інструментами.

Щоб виправити серйозні несправності, бажано звернутися до досвідчених фахівців. Вони знають техніку безпеки і у них є контрольно-вимірювальні прилади для діагностики техніки.

Зміст статті:

  • Основні вузли обладнання
  • Діагностика несправностей в спліт системи
    • Поломка №1 — система не запускається
    • Поломка №2 — капає вода
    • Поломка №3 — неприємний запах
    • Поломка №4 — погане охолодження
    • Поломка №5 — подача теплого повітря
    • Поломка №6 — подача гарячого повітря
    • Поломка №7 — компресор не працює
    • Поломка №8 — мала тривалість роботи
  • Більш рідкісні несправності
  • Як уникнути поломок обладнання?
  • Висновки і корисне відео по темі

Основні вузли обладнання

Самостійно полагодити кліматичне обладнання не вийде, без знання всіх його елементів. Пропонуємо розібратися з чого складається спліт-система:

  • компресорно-конденсаторний агрегат (зовнішній блок);
  • випарний агрегат (внутрішній блок).

Кожний із блоків містить певні деталі. До зовнішньої частини обладнання відносяться: компресор, конденсатор, чотирьохходовий клапан, плата управління, вентилятор, фільтр, корпус.


У кондиціонерах дуже багато електроніки. Вона дає можливість управляти процесом регулювання температури. Плати складаються з декількох десятків електронних компонентів, які також чутливі до забруднень

Внутрішня частина техніки складається з: передній панелі, фільтрів грубої і тонкої очистки, випарника, панелі індикації, вентилятора, піддон для конденсату, керуючої плати.

Також в обладнанні є система мідних трубок. За ним переміщується хладагент — фреон. Під час роботи техніки він знаходиться в двох станах: газоподібному і рідкому. Тому трубки відрізняються в діаметрі.

Діагностика несправностей в спліт системи

Перед тим, як зайнятися налагодженням спліт-системи, потрібно приблизно зрозуміти, де шукати несправність. Для цього існують коди помилок, які висвічуються на дисплеї сучасної техніки. Якщо кліматичне пристрій без дисплея, то про помилку може свідчити миготіння індикаторного світлодіода або будуть лунати звукові сигнали.

У кожного виробника техніки власні коди, що свідчать про несправності. Щоб їх розшифрувати можна скористатися технічної документації устаткування. Розшифровку можна знайти і в інтернеті, ввівши модель техніки.

Знання кодів помилок допоможе скоротити час пошуку пошкоджень.


У таблиці наведено деякі коди помилок. Сучасні спліт системи володіють функцією самодіагностики, що дозволяє точніше визначати причину і місце несправності

Поломка №1 — система не запускається

Найімовірніше, в цьому випадку є пошкодження електричного кабелю. Якщо напруга в мережі є, але компресор, вентилятори та прилади індикації не працюють, то потрібно шукати проблему в наступних місцях:

  • розетки;
  • кабелі та мережевої вилки;
  • роз’ємів живлення на керуючій платі.

Найчастіше причина криється у відсутності напруги, але буває, напруги в мережі не достатньо для коректної роботи пристрою. Найчастіше це відбувається із-за перевантаження внутрішньобудинкової мережі. Якщо напруга в розетці близько 220 В, то слід продзвонити мережний шнур з вилкою.

Зробити це можна за допомогою мультиметра або простий «продзвонювання». Кабель складається з трьох проводів. Пошкодження одного з них може призвести до припинення подачі живлення на плату та інші органи спліт-системи. Якщо кабель цілий, то потрібно перевіряти напругу в місці його підведення.

Також причиною відсутності подачі електроенергії на техніку можуть служити сіли батарейки в пульті, непрацюючий пульт або кнопка включення обладнання.


У кожної несправності є своя причина. І щоб її виявити необхідно дотримуватися послідовний алгоритм дій. У діагностиці електронних і електричних вузлів техніки мультиметри, найкращі помічники

Поломка №2 — капає вода

З цієї малоприємної проблемою стикаються багато власників спліт-систем. Найчастіше вона свідчить про засмічення дренажного трубопроводу. Засмічення може бути двох типів:

  • механічний — трубки забивається бруд;
  • кліматичний — трапляється в холодну пору року, коли деякі ділянки трубопроводу можуть промерзати, внаслідок чого утворюються крижані пробки.

Механічні забруднення бувають вкрай рідко. В цьому випадку потрібно буде вдатися до ручного чищення забруднень, але можна використовувати компресор. Доступ до трубок дренажної системи здійснюється в місці відводу рідини.

У другому випадку потрібно просто розтопити промерзлі ділянки дренажного трубопроводу. Для цієї мети можна користуватися промисловими або паяльними фенами, але при сильних морозах робити цю процедуру не рекомендується.

Поломка №3 — неприємний запах

Це свідчить про засоренном фільтрі. Коли повітря, що подається вентилятором внутрішнього блоку володіє неприємним запахом, це говорить про початок розмноження різних бактерій на поверхні забрудненого фільтра. Міняти його потрібно негайно, щоб він не привів до виникнення хвороб.


Щоб не допускати такого стану техніки, необхідно раз на два тижні проводити сухе прибирання внутрішнього блоку. Це стосується не тільки зовнішньої частини обладнання, але і фільтрів

Але, заміна такого фільтра може не вирішити проблему з поганим запахом. Це пов’язано з тим, що забруднення вже можуть знаходитися і на інших частинах внутрішнього модуля. Тому вкрай бажано промити основні деталі або замовити комплексне обслуговування.

Поломка №4 — погане охолодження

Є кілька різновидів такої поломки. Розглянемо ситуацію з поганим охолодженням, до якої додається крапання води. У цьому випадку головна причина криється не стільки в засмічення дренажної системи, як у засміченні фільтрів грубого чи тонкого очищення).

Пил не осідає на фільтруючому полотні, а нашаровується на поверхні випарника. Це перешкоджає віддачі холоду, з-за чого вентилятор і подає недостатньо охолоджене повітря. А вода капає з-за того, що трубки промерзають або бруд потрапила в дренаж. Перший випадок найбільш частий.

Щоб усунути самостійно цю несправність, необхідно зайнятися чисткою фільтрів. Щоб полотно не деформувалося, потрібно мити під струменем холодної або теплої води, але не гарячою. Можна використовувати спеціальні миючі засоби або знезаражувальні речовини.

Пил з трубопроводу можна здути з допомогою компресора або пилососа. Більш ретельно забруднення можна прибрати, якщо повністю розібрати блок. Але, не рекомендується це робити без належних навичок.

У разі, коли погане охолодження доповнюється вимиканням компресора, причина криється в забрудненні зовнішнього блоку. Якщо за межами приміщення багато пилу, пуху або знаходиться поруч автотраса, то радіатор і конденсатор досить швидко покриються шаром бруду. Це викликає перегрів компресора, що призводить до його відключення.


Найкращий доступ до зовнішнього блоку спліт системи можна отримати, якщо він встановлений на першому поверсі або на даху. В інших випадках обслуговувати зовнішню частину техніки проблематично

Недостатнє охолодження є причиною утрудненого повітрообміну. Усунути це можна, прибравши весь бруд з вентилятора, радіатора і конденсатора. Можна користуватися мильною водою і щіткою, а можна і сучасними миючими машинами, парогенераторами.

Головне – це безпека під час проведення робіт. Так як компресорно-конденсаторний агрегат знаходиться зовні приміщення, то для його очищення найчастіше доведеться користуватися послугами промислових альпіністів.

Якщо компресор працює постійно або з рідкими виключення, а охолодження дуже слабке, то це говорить про нестачу фреону в системі. Мала кількість холодоагенту може пояснюватися двома причинами: його витік через механічного пошкодження трубопроводу чи природне випаровування.

Так як фреон – це газ, то йому властиво випаровуватися навіть з непрацюючої техніки. Відповідно, правильним рішенням в цьому випадку буде заправити спліт-систему фреоном потрібної марки. Дізнатися марку холодоагенту можна виходячи з інформації в технічній документації до техніки.

Фреон продається в спеціальних ємностях. Але, купівля хладагента – це півсправи. Його ще потрібно заправити систему, не перевищуючи необхідного обсягу. Існує кілька способів заправки і всі вони вимагають наявності навичок і спеціальних інструментів.

Найпростіше заправити спліт-систему фреоном, контролюючи тиск в трубопроводі. Це робиться за допомогою манометра.


Самостійна заміна фреону самий трудомісткий процес для власників спліт систем. Щоб зробити це правильно, бажано володіти професійним обладнанням

Коли трубопровід пошкоджений, то потрібно знайти несправність. Іноді для цього доведеться розбирати обидва блоки, щоб знайти тріщину або скол в трубках. Їх можна запаяти або замінити на нові, якщо пошкоджень багато і трубки в поганому стані. Після цього здійснюється дозаправка кліматичного пристрою фреоном.

Поломка №5 — подача теплого повітря

Якщо спліт не охолоджує, а навпаки – подає тепле повітря, це говорить про те, що фреон википає до потрапляння у випарник. Википає він раніше з причини засмічення капілярних трубок. Виникає різниця тисків, внаслідок чого холодоагент віддає холод до вентилятора, а вентилятор подає тепле повітря.

Компресор при цьому може працювати більш тривалий час або взагалі без виключення.


Капілярні трубки виготовлені з міді, тому вони відрізняються гнучкістю і сприйнятливістю до деформацій. Це говорить про те, що потрібно проводити заходи по прочищенню вкрай акуратно

Вирішити цю проблему можна прочищенням засмічення або заміною капілярних трубок. Чиститься засмічення простіше всього за допомогою компресора. Але, сили стиснутого повітря може не вистачити, особливо, якщо засмічення повний або вони множинні.

У цьому випадку можна вдатися до гідравлічної чищення або промивання трубопроводу спеціальними розчинниками. Часто це допомагає, але забирає багато часу. Простіше замінити капілярні трубки, але це дорога послуга.

Поломка №6 — подача гарячого повітря

Включений режим обігріву при виборі функції охолодження говорить тільки про одне: несправний чотирьохходовий клапан. Саме від нього залежить зміна режимів. Така несправність спліт-системи рідкісна, і її усунення можливе своїми силами. Знадобиться відшукати клапан. Далі можна зробити наступне:

  • відремонтувати — в більшості випадків він просто заклинює і його роботу можна відновити;
  • замінити на новий;
  • видалити з системи — отпаяв його від техніки вдасться відновити подачу холодного повітря, але доведеться пожертвувати режимом обігріву.

У будь-якому випадку, не обов’язково звертатися до майстра, за винятком незнання техніки безпеки та основних елементів спліт-систем.

Поломка №7 — компресор не працює

Причин у цієї несправності кілька. Це може бути вихід з ладу самого компресора, пробій або втрата ємності конденсаторів або поломка термореле.


Компресор виконує саму головну роль в кліматичній системі. Від його справності буде залежати працездатність обладнання. Тому неприпустимі ситуації з перегрівом компресора

Самим проблемним випадком є вихід з ладу саме компресора. Це досить складне і дороге обладнання, яке полагодити самостійно дуже складно. Навіть майстри не завжди зможуть допомогти. Ремонт можливий тільки у випадку, коли вал двигуна заклинює. Його можна розклинити і відновити роботу.

Але, частіше перегорають обмотки двигуна від перегріву, вібрацій, стрибків напруги або механічних впливів. В цьому випадку допоможе тільки заміна компресора на новий. Також доведеться заново наповнити систему фреоном. Вартість нового компресора з доставкою, установкою і заправкою холодоагенту буде не на багато нижче вартості нового кліматичного пристрою. Тому розумніше купити спліт-систему.

Буває, що причина поломки і криється не в компресорі. Можуть вийти з ладу будь-якої з конденсаторів або термореле, які можна замінити. Коштують ці компоненти відносно дешево, а для заміни не знадобиться особливих інструментів. Головне – правильно визначити вийшов з ладу елемент і замінити його на аналогічний.


Пускові і робочі конденсатори виходять з ладу досить рідко. Вони широко поширені в продажу. Головне вибрати компонент, розрахований на зазначену напругу і має таку ж ємність, як і пошкоджений конденсатор

Конденсатори і термореле можуть мати «подгары», в наслідок поганого контакту або впливу перепадів мережевої напруги. Також конденсатори можуть мати сліди здуття або потьоків електроліту.

Це перша ознака несправності. Якщо видимих слідів поломки немає, то потрібно кожен компонент перевірити окремо за допомогою мультиметра.

Поломка №8 — мала тривалість роботи

Якщо спліт-система працює справно, але швидко згасає,не досягаючи бажаної температури повітря в приміщенні, то це свідчить про виході з ладу одного з датчиків температури.

У середньостатистичної конструкції їх три: у внутрішньому блоці термістор і по одному термодатчику на випарник і конденсатор. Поломка одного з них призводить до такої роботи техніки. Їх легко перевірити за допомогою мультиметра. Коштують вони дешево, а для заміни знадобиться тільки паяльник.

Більш рідкісні несправності

Серед таких виділяються: втрата зв’язку між блоками, «глюки» індикаторної панелі, вихід з ладу одного з вентиляторів, поломка плати управління або інверторного модуля.

Кожна така несправність також вирішувана. Але, вони зустрічаються вкрай рідко, особливо при правильному використанні кліматичного обладнання. Якщо обслуговування проводиться регулярно, то поломок можна уникати дуже довгий час.


Своєчасне обслуговування внутрішнього та зовнішнього блоку значно знижує ризик виникнення несправностей. Справна техніка дозволяє довгий час насолоджуватися комфортною температурою повітря в приміщенні

Середньостатистичний строк експлуатації кліматичної техніки без поломок становить 7 років. А грамотний догляд за обладнанням дозволяє продовжити цей час до 15 років.

Як уникнути поломок обладнання?

Кліматична техніка є складним обладнанням, що потребують регулярної підтримки технічного стану. Щоб уникнути частих поломок потрібно дотримуватися основні правила експлуатації спліт-систем:

  • Проводити регулярне чищення фільтрів.
  • Не включати в режим обігріву при температурі повітря на вулиці нижче, ніж зазначено виробником.
  • Раз на рік перевіряти тиск фреону в системі і, при необхідності, заправляти.
  • Раз в рік проводити повну чистку двох блоків системи. Для промислових приміщень чищення слід проводити не менше двох разів на рік.
  • Якщо немає можливості проводити комплексне обслуговування техніки, то потрібно проводити самостійну чищення теплообмінника, який знаходиться у внутрішньому блоці, не рідше одного разу на рік.

    Також важливим аспектом, що впливає на тривалість безпроблемної роботи кліматичного обладнання є його установка. Монтажем повинні займатися тільки фахівці. Якщо установка була проведена неправильно, це може викликати недопустимі вібрації і механічні пошкодження.

    Висновки і корисне відео по темі

    Коментар фахівця з чищення внутрішнього блоку рекомендуємо довідатися з наступної відеозапису:

    Самостійний ремонт кліматичної техніки цілком реальний. Головне, щоб це не нашкодило здоров’ю і не пошкодило техніку ще більше. Якщо є навички, досвід і інструменти, то можна виправити більшу частину існуючих поломок. Але, все ж рекомендується звертатися до профільних фахівців.